درباره «بل ۲۱۲» (Bell ۲۱۲)، هلیکوپتر حامل رئیس جمهور + عکس اولین تبلت پوکو چه زمانی رونمایی می‌شود؟ هوش مصنوعی پلتفرم «دیوار» چطور کلاهبرداران را شناسایی می‌کند؟ بهبود شارژدهی باتری در اندروید ۱۵ تگرگ چگونه به وجود می‌آید؟ + عکس نسخه فوق پیشرفته هوش مصنوعی «جمنای لایو» با توانایی مکالمه زنده رونمایی شد شواهدی جدید از زمان عرضه گلکسی S24 FE تریلر سینماتیک بازی Assassin’s Creed Shadows منتشر شد اطلاعاتی جدید از دوربین و نمایشگر گلکسی S۲۵ کنترلر Proteus برای بازیکنان دارای معلولیت ایکس باکس رونمایی شد + مشخصات توصیه‌های ایمنی برای مقابله با آسیب‌های سیل ویدئویی جدید از حرکات حیرت‌انگیز ربات انسان‌نمایUnitree G1 | رقیب اطلس بوستون داینامیکس گوگل قابلیت جدید درک بصری را برای جمینای معرفی کرد + ویدئو برنامه‌های جدید صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مدیرعامل ابرآروان: دلیل اختلال و کندی اخیر اینترنت ایران حملات سایبری و ناتوانی زیرساخت است تریلر جدید بازی The Rogue Prince of Persia + زمان عرضه OpenAI قابلیت‌های صوتی و تصویری جدید ChatGPT را معرفی کرد نسخه دسکتاپ ChatGPT رونمایی شد GPT-4o، مدل جدید هوش مصنوعی OpenAI، معرفی شد محققان می‌گویند هوش مصنوعی یاد گرفته‌ چطور انسان‌ها را فریب دهد
سرخط خبرها

آیا قیمت بسته‌های اینترنت همراه افزایش پیدا می‌کند؟

  • کد خبر: ۱۹۹۶۱۹
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
آیا قیمت بسته‌های اینترنت همراه افزایش پیدا می‌کند؟
در آستانه ورود دنیا به مباحث مطالعاتی ۶G و چشم‌انتظاری مردم کشورمان برای لانچ تجاری ۵G، اما پیشرانان صنعت ارتباطات سیار ایران از اینکه تعرفه‌های اینترنتی حتی مطابق با نرخ تورم طی این سال‌ها رشد نکرده است، ابراز نگرانی می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز - نرخ ترافیک مصرفی کاربران طی سال‌های اخیر با ورود تکنولوژی‌های نوین، رشد فزاینده‌ای داشته است، اما نگاه مسوولان به توسعه زیرساخت‌ها، همپای توقع‌شان از نرخ کیفیت پیش نرفته است و کار را به جایی رسانده که اپراتور‌های ارتباطی کشور درباره موضوع توسعه ابراز عجز کرده‌اند.

گویا اوضاع آنقدر وخیم است که بیژن عباسی آرند به عنوان مدیرعامل اپراتور دوم تلفن همراه کشور، حاضر می‌شود در رویداد جشن ۱۷ سالگی ایرانسل صراحتا اعلام کند که «ایران ارزان‌ترین اینترنت دنیا را دارد.»

مدیرعامل ایرانسل در این برنامه بر پیوستگی اصلاح تعرفه‌ها با سرمایه‌گذاری در بهبود کیفیت شبکه تاکید کرد و گفت: کاهش سرمایه‌گذاری کاهش کیفیت و نارضایتی مشترکان را تشدید می‌کند.

او همچنین ماجرای تعرفه‌ها را یکی از موانع توسعه فیبرنوری در کشور دانست و اذعان کرد «ما در ستاد تنظیم بازار استدلال کردیم که اگر تعرفه‌ها اصلاح نشود سال آینده مردم پول اینترنت می‌دهند، اما به آن دسترسی نخواهند داشت و احساس بی‌کیفیت بودن اینترنت در سال آینده تشدید می‌شود.»

نامه‌نگاری‌های فراوان این اپراتور، دیگر اپراتور‌های تلفن همراه کشور و همچنین اپراتور‌های مجازی تلفن همراه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی طی سال گذشته و امسال، حکایت ناخوشی از روز‌ها و سال‌های آینده است؛ بنابراین وقت آن رسیده پای حرف اپراتور‌های تلفن همراه نشست و بعد از پشت سر گذاشتن موفقیت‌آمیز آن‌ها از پاندمی، به تحلیل صنعت و وضعیت آن‌ها پرداخت تا در صورت بروز شرایط احتمالی مشابه، امکان مواجهه با آن همچون گذشته فراهم باشد.

سال‌هاست ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت ثابت از پایین بودن تعرفه‌های اینترنت موبایل گلایه می‌کنند و عامل اصلی رکود و ورشکستگی در صنف و هم‌صنفیان خود را این عامل می‌دانند.

بیراهه هم نیست تا زمانی که نرخ اینترنت موبایل پایین‌تر از اینترنت ثابت باشد، به دلیل ضریب نفوذ بالای آن، مشترکان ترجیح می‌دهند به جای فعال کردن اکانت اینترنت ثابت خود که از قضا گران‌تر هم هست، از تکنولوژی موبایل بهره‌مند شوند.

در حالیکه رویکرد گزارش‌های بین‌المللی به این سمت است که کشور‌های خارجی برخلاف ایران بیش از پیش تمرکز خود را بر توسعه شبکه ثابت گذاشته و برنامه خود را با محوریت افزایش ضریب نفوذ اینترنت ثابت تدوین کرده‌اند.

از جمله مهمترین دلایل تفاوت و گرانی اینترنت همراه نسبت به اینترنت ثابت نیز این است که زیرساخت‌های مورد نیاز برای اینترنت تلفن همراه به مراتب پیچیده‌تر، متنوع‌تر و گران‌تر از تجهیزات اینترنت ثابت است.

برخی از این موارد شامل دکل‌های تلفن همراه و تجهیزات شبکه است که در مقایسه با زیرساخت اینترنت ثابت مانند کابل‌ها و روترها، هزینه به مراتب بیشتری برای ساخت و نگهداری دارند.

با توجه به خصوصی بودن ماهیت بیزینس اپراتور‌های کشور و عدم تخصیص ردیف بودجه و سوبسید از سمت دولت، طبیعتا این هزینه‌ها باید در قالب ردیف‌های تعرفه‌ای دیده و در نظر گرفته شود تا روند توسعه با کندی مواجه یا در بدترین حالت متوقف نشود.

تمامی این موانع و تنگنا‌ها دست به دست هم داده تا زنگ خطر در حوزه ارتباطات کشور به صدا درآید و اپراتور‌های تلفن همراه نیز که همواره سعی بر رقابتی نگه داشتن فضای این حوزه داشته‌اند، این بار حتی حرف دل خود را با رییس جمهور به عنوان شخص اول اجرایی کشور در قالب مکاتبه بیان کنند.

فشار بار تورمی بر شانه اپراتور‌ها طی این سال‌ها که قیمت اینترنت در کشور ثابت بوده و همچنین نرخ استهلاک تجهیزات آنها، ظاهرا افزایش تعرفه اینترنت را ناگزیر کرده است؛ لذا پیشنهاد می‌شود حاکمان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مجوز تعدیل منطقی نرخ مطابق با شرایط اقتصادی کشور را برای آن‌ها صادر کنند تا با انباشت بدهی‌ها و کاهش میزان درآمد‌های آن‌ها در آینده مجبور به گرانی چشم‌گیر و غیرقابل تحمل برای کاربران نباشیم.

منبع: عصرخبر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->